Elbeszélések

Elbeszélések

A magyarok krónikája (9. század)

Elmesélés

2016. július 16. - nakika

A Nagy Kőhegylánc a szarmata síkságtól a fagyos északi tengerig húzódik. A hegység déli részén, mindkét oldalon, a Toboltól a Volgáig, magyar és rokon törzsek legeltették nyájaikat az erdős sztyeppe határán. Az ércekben, vadban gazdag hegység vonzotta a prémre, a réz- és vasércre vadászókat, de egyben, mint egy óriás őrizte, uralta is a szabíriai tájat. Az itt lakók nem is hívták másként, mint aki URAL minden tündért, bálványt, jó és gonosz lelket.

A magyarok a déli, mezőségi pusztáról költöztek erre a vidékre, egy időben a bolgárokkal. Az őslakosok nehezen tudták kimondani a magyar szót, ezért egymás között, csak mezei embereknek, ug-aroknak nevezték őket. Teltek az évek, és az egyik csoportjukon rajtaragadt az Ug név. Ők lettek a leghatalmasabbak minden törzs között. Vezetőjük Beleg volt az Ugek nemzetségéből. Elérkezett az idő, amikor királyságát át kellett adni a fiának Ugnak. Összehívta a nemzetségek gyűlését, hogy határozzanak az utódlás, és a nép sorsáról. Bol, az öreg táltos álmot látott. Álmában a turulmadár elvezette a napfejű szarvas ünőt, a magyarok szent állatát, egy csodaszép országba, amelynek egykoron a magyarok ősapja, a hős Atilla volt a királya. Beleg ezt úgy értelmezte, hogy az erősen megszaporodott népe számára új, nagyobb hazát kell keresni. A táltos azt javasolta, hogy fogjanak össze a délen maradt testvéreikkel és közösen indítsanak hadjáratot az Atilla örökét bitorlók ellen. Jó alkalom lenne az egyesülésre, ha Ug királyfi feleségül venné a dontövi magyarok királyának, Enédubeliánnak a leányát, Emesét.

A gyűlésen csak a magyar családfők vehettek részt. Ezek a Gyula, a Kese, az Enej, a Gyarmat és a Nyék nemzetségek vezetői voltak. A többi rokon törzs általában elfogadta a gyűlés döntését. Úgy határoztak, hogy még a tél beállta előtt háztűznéző-leánykérő küldöttséget küldenek a Don menti rokonokhoz. De előtte egy gyorsfutárral üzenetet küldtek Kazáriába, hogy biztosítsák a vőfélyek útját végig a Rá folyó mentén. A kazár kagán szövetségben volt a Kaukázustól északra, a jászok mellett élő magyarokkal, de a kaganátus északi határinál kezdődő Bolgárországgal és a távolabbi magyar törzsekkel gyakran háborúztak.

Enédubelián király szívesen látta a küldöttséget. Elfogadta a gazdag prémszállítmányt, mézet, gyantát, nyersvasat. Emesének is megtetszett a délceg magyar herceg. Beleegyezése jeléül egy, aranylemezekkel gazdagon díszített tarsolyt adott át Ugnak, hogy a ház tűzét jelképező tűzszerszámokat abban tartsa. A násznépet a visszaúton a Sur család harcosai és Emese szolgálóleányai kísérték el. Ők a királyleány mellett maradtak, élete végéig. A történetet így mesélte el P. Mester (akit ma csak Anonymusnak hívnak) Bélának, a magyarok királyának:

„Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, amint fentebb mondottuk, nagyon sok idő múltán Mágóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Szcítiának, aki feleségül vette Dentü-Mogyerban Őnedbelia vezérnek Emes nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta. Azonban isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben levő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem a saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak.” -- Ez az igaz története a magyarok északi (szarvas) és déli (turul) nemzetségegyesülés létrejöttének.

Álmos erős, izmos daliává serdült. Lovas csapatainak vitézségét messze földön is ismerték és félték. A hunok északi rokonai, a varjágok először csak kereskedni jöttek a magyarok területére, de látva a magyar lovasok ügyességét, bátorságát, egyre több nyilas vitézt csábítottak el seregükbe, zsoldos katonának. Maga Álmos is járt az északi emberek híres központjában, Árosban, sőt feleséget is innen hozott magának. Ebben az időben a normannok lovas hadereje már főként magyarokból állt. (A varég-magyar kapcsolatnak tudható be, hogy a honfoglalás-kori csontleletek Y-DNS mintái között találtak N csoportúakat is, holott a mai népességből ez szinte teljesen hiányzik!)

Mikor Álmos betöltötte a huszadik évét, felkerekedtek a magyarok, hogy találkozzanak a déli rokonaikkal, akik ekkor Levédi vezérükkel együtt uralták a Kazár Birodalomnak a Don folyótól nyugatra eső egész területét. A kazár kagánnal azért romlott meg a viszonyuk, mert a kagán áttért a zsidó vallásra, amit a magyarok nem akartak követni. Őseik hite jól megfért a szír-örmény papok által terjesztett keresztény tanokkal, ezért a Mózes vallásúakkal nem keveredtek. Évszázadokkal később, a Szabíriából történő kivonulásukat P. Mester így örökítette meg:

„Az Úr megtestesülésének nyolcszáznyolcvannegyedik esztendejében, amint az év szerint jegyzett krónikákban írva vagyon, a hét fejedelmi személy, akit hétmagyarnak hívnak, kijött Szcítia földjéről nyugat felé. Közöttük kijött Álmos vezér, a Mágóg király nemzetségéből való Ügyek fia, jó emlékezetű férfiú, uruk és tanácsadójuk nekik; kijött pedig a feleségével meg a fiával, Árpáddal, valamint a nagybátyjának, Hüleknek két fiával: Szovárddal és Kadocsával, továbbá az ugyanarról a vidékről való szövetséges népeknek megszámlálhatatlanul nagy sokaságával. Sok-sok nap pedig puszta tájakon vonultak; az Etel folyót pogány módon tömlőn ülve úsztatták át, és sehol városba vagy emberi lakóhelyhez vezető utat nem találtak. Közben nem ették ember munkájának a gyümölcsét, amint rendesen szokták, hanem hússal, hallal táplálkoztak mindaddig, amíg Oroszországba nem értek azon a részen, melyet Szuszdalnak hívnak. Ifjaik majdnem mindennap vadászaton voltak; ezért aztán attól az időtől fogva mindmostanáig a magyarok jobb vadászok is, mint a többi nemzetek. És Álmos vezér meg övéi mind ekképpen vonulva léptek Oroszország földjére azon a részen, amelyet Szuszdalnak hívnak.”

Az utolsó ismerős hely, amit elhagytak, az a mai Veszelovó határa volt. A Volgán átkelve, egészen Szuzdálig, lakatlan sűrű rengetegen, bozótoson, mocsáron kellett átvonulniuk. Erre vonatkozik Anonymus leírása miszerint: „sehol városba vagy emberi lakóhelyhez vezető utat nem találtak. Közben nem ették ember munkájának a gyümölcsét, amint rendesen szokták, hanem hússal, hallal táplálkoztak”. Ellenséges területen nem mehettek, csak ott, ahol baráti (a nyelvüket beszélő) népek éltek. Kijev irányában ez az út a merják és a mescserek területén át vezetett.

A két nép, a Hunok Városánál (Hunniguard) találkozott. Ezt a várost, az Atilla halála után visszavonuló hun-magyarok alapították Ernák uralkodása alatt. A táj szépsége megragadta a városalapítókat, akik között nagy számmal lehettek magyarul beszélők is, mert a kies vidéken felépített város neve a mai napig Kiev, ami magyarul szépet jelent. A város körül letáborozó magyarság emlékét őrzi nevében a kijevi Magyar domb is, ahol Álmos fából épült palotája állt. A késő hun utódok által felépített Kijev, a Lübegy folyó (река Лыбедь) és a Dnyeper találkozásánál fekszik. Lübegy volt a neve a monda szerinti testvérek, Kij, Scsek és Khoriv hugának is, akikről a város és a folyó a nevét kapta – az egyik szláv verzió szerint. Akkoriban a Lübegy (ami megfelel a lebegy – hattyú – szónak is) még egy hatalmas, mély vizű, széles folyó volt, amit számtalan patak, ér, meleg vizű forrás táplált. Így azután ez a mocsaras, vizenyős terület kiváló védelmet nyújtott a városnak, dél felől, ahol a magyarok etelközi szállása volt. (Lásd: «Киевские реки и ручьи». Ma már csak egy betongyűrűkbe kényszerített kanális van a helyén). Híre eljutott Bizáncba is, a DAI szerzője ezért írhatta művében, hogy a magyarok egyik hadvezetője (vojevodja) innen származott és ezért Lebédinek hívták. Ha ez a névadás igaznak bizonyulna, akkor feltételezhető, hogy Konsztantinosz másik, magyarokra vonatkozó „régi” elnevezése (a „szavartoi aszfaloi”) is hasonló konstrukcióju. Ugyanis, Kijevhez közel, a Dnyeper balpartján éltek a szeverjánok. A Donyec folyó róluk kapta a nevét: Szeverszkij Donyec. A szeverjánok neve, hasonlóan a Szejm és a Szev folyók nevéhez, iráni eredetű és „fekete” jelentésű.  Название реки Сейм (др.-рус. Семь) восходит к иранскому «тёмная» река, ср. авест. syāma- и др.-инд. śyāma- «тёмный». Название реки Сев, вероятно, имеет иранское происхождение — ср. авест. syava- «чёрный», др.-инд. syava- «чёрно-бурый, гнедой, тёмный». / Северяне -- Материал из Википедии — свободной энциклопедии/.

Megérkezésük után, a sok-sok évig külön élő nép, a testvériséget vérszerződéssel pecsételte meg, és közös vezért választott Álmos személyében. Ezt követően elfoglalták Kijevet, lakóit pedig adófizetésre kötelezték. Hogy mikor történt mindez? Szavahihető krónikások úgy mesélik, hogy Álmos 840 körül Kijev katonai vezetője lett. Az ostrom előtt csatlakozott hozzájuk a kijeviek korábbi szövetségesei közül a kangár-besenyő harcosok egy része, akiket Anonymus kunoknak nevez, és vezetőiket név szerint felsorolja. (Hét kun vezér).

A győzelem után Álmos egyezséget köt a kijevi vezetőkkel, és kivonul Kijevből. De hátrahagy, megbíz egy ispánt, a magyarok Kijev feletti hatalmának biztosítására. A választása a varég, de szkíta származású vezérre, Aszkoldra esett. (Konsztantinosz császár sem tartotta a ruszokat vikingnek: „Ezeket mi szkítáknak vagy hunoknak nevezzük. Igaz, hogy ők Ruszoknak nevezik magukat.” – írta A birodalom kormányzásáról című munkájában). A magyar „Aszkold Úr” címmel a szláv krónikások nem tudtak mit kezdeni, így lett a mesékben, Kijevnek két uralkodója: Aszkold és Dir!

Bíborban született Konstantin császártól tudjuk, hogy Árpád még Álmos életében a magyar törzsszövetség vezetője lett. 948 körül, Bulcsú vezér vezetésével magyar küldöttség járt nála, akik elmondták neki, hogy Árpád fejedelemmé választása 55 évvel korábban történt. Ez pedig 893 körüli választást jelenthetett. Két évvel később a magyarok bevonultak a Kárpát-medencébe! Három évre rá, Árpád elküldi a kun-besenyő törzsekből kiválogatott adószedő csapatát Kijevbe, hogy behajtsák az elmaradt adót. Időközben sajnos, Oleg a novgorodi varég vezér, csellel bejutott Kijevbe, és megölte Aszkold Urat. Ezt követően erős hatalmat épített ki. A magyar adószedő csapat már be se juthatott a városba, így dolgavégezetlenül tértek vissza az új hazájukba. Nyesztor, az orosz krónikás kétszáz évvel később így írja le ezt az eseményt: „В лѣто 6406. Идоша угре мимо Киевъ горою, еже ся зоветь нынѣ Угорьское, и пришедше къ Днѣпру, сташа вежами; бѣша бо ходяще, яко и половци.” Ami (szerintem) helyes fordításban annyit tesz: „898-as év. Vonultak a magyarok a Kijevi hegy mellett, amelyet ma Magyarnak neveznek, elérték a Dnyepert, és kocsisátrakkal[1] állomásoztak: úgy jártak, mint ma a palócok!”

Az üres szekerekkel visszatérőket Árpád nem büntette meg, hanem kiállt a serege elé, kardjával nyugat felé mutatott és azt mondta:

--Fel Nyugatra! Ezeket a szekereket megtöltjük azokkal a kincsekkel, amelyeket a frankok raboltak el az avar testvéreinktől! Készüljetek, tavasszal a nyugati ellenségeink megismerik a magyarok nyilait!

 

 

 

[1] Wass Albert: Vérszerződés. „Átkelvén az ATIL (Volga) folyón, nehány évig ATILKÖZBEN maradtak a magyarok, azonban nem telepedtek meg ezen a földön. Csupán nyájaikat legeltették, és sátorszekereiken tanyáztak”. Nemzeti Bulvár 2012. augusztus 27. hétfő

„Elöl, lóháton a férfiak. Mögöttük, végtelen hosszú sorokban a sátorszekerek, megrakva asszonnyal, gyerekkel, szükséges holmival”. -- Wass Albert: A hunok útra kelnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bileczelbeszel.blog.hu/api/trackback/id/tr228894472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

E.Katolnai 2016.08.03. 11:11:02

Sajnálattal olvasom a sok pontatlanságot és spekulációt, ami felkészületlenségre vall. Pl:
„Ebben az időben a normannok lovas hadereje már főként magyarokból állt.” – ha megnézzük a korabeli vagy kicsit későbbi ábrázolásokat, láthatjuk, h a normann lovasoknak semmi köze a turáni lovassághoz. A Bayeux-i kárpiton jól látszik, nem csupán ruhájuk, sisakjuk, de főleg, h minden lovas csak pajzzsal és dárdával van ábrázolva, egynél sincs nyíl, mely oly jellemző volt a turáni lovasságra. A kárpiton látni, h csak a gyalogság rendelkezik nyillal, de Poitiers-i Vilmos vagy Chanson de Roland sem említenek lovas-íjászokat, csak a gyalogosok fegyvereként említik a nyilat. Az Itáliába pofátlankodó normann lovasság szintén nem rendelkezett nyíllal ...

nem szabad szem elől téveszteni, h Árpád-népe régészeti lelete teljes egészében török jellegzetességekkel rendelkezik, és az összes kútfő töröknek mondja Árpád-népét. Nem csak a Bíborban született nevezte őket törököknek, hanem Ibn Rusztán kívül, - aki mudzsgharnak hívta - az összes arab tudósító mind töröknek vallja Árpád népét. Ibn Ruszta kb. 930. írta szerzeményét, ami 40-50 évvel Árpádék megtelepedése utánra esett. Ibn Haukál, és Balkhi 'basdzsirtnak' ill. badzsirtnak mondják azt a népet, melyet Árpád-népével azonosítani lehet. Maszudi ezt a népet 'badzsghid'-nak mondja. Máshol Maszudi a 934-ben a bizánciak ellen vívott csatában a 'magyarokat' türköknek mondja. Idriszi szerint a 'basdzsirtok' az Urálban laknak és nyelvük eltér a besenyőktől.' A nevek mögött lévő Baskír népről Ibn Fadlán és Kásghari világosan megírják, hogy török nép. Árpád török népe Ázsiai eredetéhez kétség sem fér. Ennek tudatában Ibolyka és kollégája még csak nem is utalnak Árpád-népe török eredetére, mert akkor kiderülne 'a Kárpát-medencei idegen nyelvű és származású népei' valójában nem voltak idegenek, és bizony Árpád törökjei bele is olvadtak ebbe a népbe.

nakika 2016.08.12. 15:15:05

@E.Katolnai: Köszönöm az észrevételt. Valóban nem a 11. századi nyugati vikingekből készültem fel. Örömmel venném, ha E. Katolnai megcsillantaná tudását és ismeretségét arról az időről és területről, amelyről én írok. Ez a 9. század és például a vikingektől a görögökig tartó un. „varég út” lovasságának az összetételéről, fegyverzetéről szólna. A vikingeknek ez a keleti ága találkozhatott a hun utód magyarokkal. Nem kell csodálkozni azon, ha két évszázad múlva, egy teljesen más környezetben (pl. Normandiában) teljesen más fegyverzete lesz a viking lovasságnak, mint a 8-9 sz-ban volt a keleti kalandozásaik során. Itt mégis főleg gyalogosan, hajón közlekedve harcoltak és a lovasság csak a partról követve kiegészítette a hadjáratukat. Ha erről bővebben olvashatnék – rendkívül örülnék. Így a Bayeux-i kárpitot nem tudom itt nem tudom értékelni, de köszönöm!

nakika 2016.08.12. 20:46:01

@E.Katolnai: Addig is ajánlom Kovárczy István: A magyar normann kapcsolatokról című írását (Megjelent 1985-ben Genfben A magyar őstörténeti társulás kiadványaként). Itt a vikingekről szólva írja, hogy „853- ban megjelentek az első lovas alakulatok, ettől kezdve nemcsak a partok mentén folynak hadjáratok, hanem a kontinens belsejében is, szoros együttműködésben a vízierőkkel.” máshol: „Rurik 862- ben a magyarokkal összedolgozva megszerzi magának Szászországot, míg a magyarok a bajorokat támadják. Ez a krónikákból is kimutatható első magyar-viking együttműködés”.
A harceljárással kapcsolatban idéz egy svéd történész Stockholmban megjelent művéből ("Vikingatidens Historia" 132. oldal): „Rendkívüli hadgyakorlatuk és fegyelmük legtisztábban a meghátrálásban ( menekülésben ) érvényesül. A meghátrálás, hogy az ellenséget számára előnytelen helyzetbe csalja, minden időben használatos volt, de úgyszólván soha nem sikerült, kivéve a kulturálatlannak elkeresztelt népeket. A taktikai menekülés kizárólag ott eredményes, ahol minden ember tudja a feladatát, különben nagy veszély, hogy az egész semmivé válik. Ez a csel csak az északiaknál, a hunoknál, magyaroknál volt eredményes, ami abszolút seregszervezést tételez fel, ahol mindenki ismeri és ellenőrizni tudja a másikat. Ez adta erejüket a valódi (veszteség nélküli) visszavonuláshoz is, amikor a szétszóródáshoz taktikáját következetesen alkalmazták, kihasználva az erdős terepet, ahol lehetetlen volt őket követni, hogy aztán az előre kijelölt helyen gyülekezzenek. A visszavonulás útján előre sáncokat, erődítményeket emeltek, amelyek közelében a flotta állandó készenlétben volt, hogy a túlerő ellen tengerre szállhassanak...”

A hozzászólás második részéhez a blogomban következő "Találkozások" című esszémet ajánlom, ahol kiderül, hogy kiket találtak Árpádék a KM-ben.
süti beállítások módosítása